Jeg fikk masse informasjon om operasjon, tiden etterpå, og litt om strålingen da jeg var inne på radiumen i går. Og så fikk jeg cellegift ( type Paclitaxel).
Jeg skal ha to nye kurer til her i Skien. Det blir den 30.des. og 7. eller 8.jan.
Så blir det operasjon av brystet den 21. jan på radiumen. Jeg blir lagt inn dagen før og et par dager etter. De tar et snitt ovenfor brystet, fjerner alt inni + fjerner brystvorta, tar et snitt bort til lymfen og fjerner lymfene i armhulen. Hele brystet blir flatt. En tid etterpå blir det protese, men etterhvert kan jeg få bygd opp brystet (mot en liten egenandel) med enten silicon eller muskler som blir hentet et annet sted på kroppen.
 
Etter operasjonen blir det en periode med øvelser for å bygge opp bevegeligheten i venstre arm. Siden lymfene i armhulen blir fjernet, blir jeg litt stiv og øm. Årenettet til lymfesystemet blir brutt og at det kan oppstå stramme lymfeårer og/eller noen nervetråder i armen blir brutt. Treningen skal også hjelpe til med å unngå lymfeødem. Det er væskeopphopning i vevet. Armen vil da evt. hovne litt opp. Lymfesystemet er en del av kroppens immunforsvar. Siden jeg da får fjernet litt av dette systemet, vil immunforsvaret mitt i hele armen bli svekket – permanent. Jeg må passe på at hvis jeg får rift eller sår på armen, må det ikke gå betennelse i såret. Øvelsene gjør jeg selv, flere ganger om dagen i en tid etterpå.
 
Den 17. feb begynner strålebehandlingen på radiumen. Da blir det stråling hver dag (hver behandling varer i ca 20 min) i 5 uker. Legen sa at de fleste reiser fram og tilbake til hjemmet under stråling. Siden det er snakk om så mange uker, kan det hende jeg også kommer til å gjøre det. Jeg vil være ferdig med strålingen like før påske.
 
Første etterkontroll etter at alt dette er overstått er satt til 9.juni.
 
Det er som jeg hadde sett for meg at jeg det vil gå mot sommeren før behandling er ferdig.
 
Jeg gikk til legen første gang med hovent bryst den 25. juni 2009. Den 1. juli fikk jeg vite at det var brystkreft.
Den 14.juli ( på min bursdag) reiste jeg inn til radiumen og begynte med undersøkelser, 17. juli hadde jeg den første kuren med cellegift. Hele sullamitten har altså tatt et års tid.  Men det fortsetter med etterkontroller i noen år fremover.
 
MEN, først er det jul.  HA EN FIN JULETID ALLE SAMMEN!!